gotham ödülleri, 2023

all of us strangers film kategorisinde adaylık sayısında lider

gotham ödülleri bu sene de her sene olduğu gibi ödül sezonunun başlangıcını vurguluyor. benim için independent spirit awards'ın habercisi gibi bir şey gotham, ki o da tüm bu sezon boyunca en çok önemsediğim. buradaki filmlerin ve tabii dizilerin de çoğunu izlemiş bulunuyorum bunun yanı sıra pek çoğu benim de 2023 yılına dair favorilerim zaten: şuradan bakabilirisiniz siz de dizi başlıklarına. gotham daha önce spotlight, moonlight ve everything everywhere all at once gibi oscar kazananları çıkarmış bir oluşum. bu sene hem bradley cooper maestro filmiyle kültür ikonu ve yaratıcısı olarak onur ödülüne layık görüldü hem de air'le ben affleck.

the english, chaske spencer & emily blunt

dizi kategorisinde adını listede gördüğüme en sevindiğim yapım the english. çok didindim izleyin diye, buna rağmen hala izlemediyseniz de ben artık daha ne yapayım: bir kez daha söyliyim mesela, lütfen izleyin! chaske spencer'ın adaylığına da çok sevindim tabii bu arada. 2023'ün en iyileri listedinde diziyle ilgili tüm bilgileri bulabilirsiniz.

showing up, michelle williams & hong chau

film kategorisinde a thousand and one dışındakileri izledim ve hepsi de birbirinden pırlanta gerçekten. fakat michelle williams'ın başrolünde oynadığı showing up bunların arasından benim için sıyrılıveryor doğrusu. yönetmen kelly reichardt'la williams'ın bu dördüncü buluşmalarında williams'ın hayat verdiği 'yabancı' ve 'uzak' kişiliğin yolculuğunu izlemek, onun bir sanatçı olması, eserleri, evi, kedisi derken pek çok açıdan kendime çok yakın hissettirdi. ama işte sonra past lives da var... iki çocukluk arkadaşının yıllar sonra birbirlerini yeniden bulup sonra yine kaybetmelerinin ve fakat sonra yeniden buluşmalarının hikayesi. birbirlerinin yeni hayatlarını anlamaya ve sonra da kabullenmeye çalışmalarının. platonik bir aşk filmi. aşağıda biraz daha bahsedeceğim...

passages, franz rogowski & adele exarchopoulos

performans kategorisinde peltek prensim franz rogowski'nin deli ve kıvrak enerjisini alkışmalak ve onu bütün ödülleri kucaklarken görmek istiyorum. ne en iyi oyuncu ne de yardımcıda paul mescal'ın ismini görememenin kalbimi kırdığını da itiraf etmem gerekir. all of us strangers'da andrew scott elbette ki çok iyi ama mescal'ın o sarıp sarmalayan şefkati bana çok başka hissettirmişti. bu noktada claire foy'un es geçilmemiş olmasına da bir o kadar sevindiğimi belirteyim tabii. 

may december, charles melton

fakat benim için listenin öne çıkanları sandra hüller, the zone of interest ve may december'daki performansıyla charles melton. komediyle dramayı içinde çok güzel bir dozda harmanlayan harika bir performanstı melton'ınki ve filmin ritmini yükseltiyordu adeta. ay juliette binoche'a da bir selam çakmayı ihmal etmiyim. onun da çok hakkı. yine en çok hangi çocuğunu seviyosun sorusuyla karşılaşan sıcak bir ana yüreği tablosu çizmekteyim. hepsine madalya vericem yaz okulu yüzme yarışlarında bize yaptıkları gibi. e ben o zaman ne diye uğraştım ki balıklama atlamayı öğrenmek ve azılı rakiplerimi geride bırakmak için di mi ama?

sen nasıl bir kadınsın sandra hüller ya! anatomy of a fall

anatomy of a fall hatasız aktarımı (hüller'in performansıyla da çok alakalı bir şey bu tabii), the zone of interest ise çok enteresan ve bir o kadar da ters köşe yapan bakış açısıyla benim için senaryo kategorisinin en iddialı isimleri. jonathan glazer'ın senaryoyu martin amis'in kitabından uyarladığı için farklı mı değerlendirilmeli ondan emin olamıyorum yalnızca ama senaryo senaryodur diye bakmak daha doğru olur şu durumda. all of us strangers'ın ise bence en sorunlu tarafıydı senaryosu o yüzden bu kategoride kendisinden bahsetmeyeceğim. bahsedemeyeceğim bir diğer film de cristian mungiu'nun R.M.N'si çünkü ne yazık ki izlemedim.

past lives, greta lee, john magaro & teo yoo

celine song ve past lives'a geliyor şimdi sıra yine. çünkü yeni bir take this waltz vakasıyla karşı kaşıyayız ki bu daha bile kibar, mesafeli, içine içine. sırf final sahnesi için bile bi sürü ödül yığmak istiyorum bu filmin önüne. celine song en iyi yeni yönetmen kategorisinde bu yüzden bir iki adım öne çıkıyor yani benim için.

swarm, dominique fishback

dizilerden başlamıştım ben the english heyecanıma ortak olan bir kurum buldum sonunda diye zaten ama, illa bir dizinin daha ismini zikredeceksem bu asla burcumdan dolayı i'm a virgo olmayacak, o ne sevimsiz bir şeydi ya öyle, hiç olmadı bana. the last of us diyeceğim. bu sene en nefesimi tutarak beklediğim olaydı tlou, ellie ve joel'in yolculukları. yeni sezonuna karnım şimdiden aç. evet biraz obvious bir tercih olduğunun farkındayım ama sezarın hakkı sezara. performans  konusunda ise domonique fishback ve swarm diyorum. bu aynı zamanda 40 dakikanın altındaki diziler klasmanındaki favorimi de kapsayan bir yorum. swarm'u bu senenin en iyileri arasında dillendirmiştim zaten. kısalar arasında bir de tegan and sara olarak bildiğimiz indie pop grubunun kurucusu ikiz kız kardeşler sara ve tegan quin'in yazdıkları high school isimli diziyi izlemediğimi fark ettim ve hemen işe koyuldum. 

gotham ödülleri adayları:
en iyi film
“Passages”
“Past Lives” KAZANDI
“Reality”
“Showing Up”
“A Thousand and One”

en iyi oyuncu
Aunjanue Ellis-Taylor, “Origin”
Lily Gladstone, “The Unknown Country” KAZANDI
Greta Lee, “Past Lives”
Franz Rogowski, “Passages”
Babetida Sadjo, “Our Father, The Devil”
Andrew Scott, “All of Us Strangers” 
Cailee Spaeny, “Priscilla”
Teyana Taylor, “A Thousand and One”
Michelle Williams, “Showing Up”
Jeffrey Wright, “American Fiction”

yardımcı oyuncu
Juliette Binoche, “The Taste of Things”
Penélope Cruz, “Ferrari”
Jamie Foxx, “They Cloned Tyrone”
Claire Foy, “All of Us Strangers”
Ryan Gosling, “Barbie”
Glenn Howerton, “BlackBerry”
Sandra Hüller, “The Zone of Interest”
Rachel McAdams, “Are You There God? It’s Me, Margaret”
Charles Melton, “May December” KAZANDI
Da’Vine Joy Randolph, “The Holdovers” 

senaryo
“All of Us Strangers,” Andrew Haigh
“Anatomy of a Fall,” Justine Triet, Arthur Harari KAZANDI
“May December,” Samy Burch
“R.M.N.,” Cristian Mungiu
“The Zone of Interest,” Jonathan Glazer

uluslararası film
“All of Us Strangers”
“Anatomy of a Fall” KAZANDI
“Poor Things”
“Tótem”
“The Zone of Interest”

belgesel
“20 Days in Mariupol”
“Against the Tide”
“Apolonia, Apolonia” 
“Four Daughters” KAZANDI
“Our Body” 

yeni yönetmen
Raven Jackson, “All Dirt Roads Taste of Salt” 
Georgia Oakley, “Blue Jean”
Michelle Garza Cervera, “Huesera” 
Celine Song, “Past Lives” 
A.V. Rockwell, “A Thousand and One” KAZANDI

yeni bir dizide en iyi performans
Jacob Anderson, “Anne Rice’s Interview With the Vampire”
Dominique Fishback, “Swarm” 
Jharrel Jerome, “I’m a Virgo”
Natasha Lyonne, “Poker Face”
Bel Powley, “A Small Light”
Bella Ramsey, “The Last of Us” 
Chaske Spencer, “The English”
Rachel Weisz, “Dead Ringers”
Ali Wong, “Beef” KAZANDI
Steven Yeun, “Beef”

yeni dizi, 40 dakikadan uzun
“Anne Rice’s Interview With the Vampire”
“Dead Ringers”
“The English”
“The Last of Us”
“A Small Light” KAZANDI
“Telemarketers"

yeni dizi, 40 dakikanın altında
“Beef” KAZANDI
“High School”
“I’m A Virgo”
“Rain Dogs”
“Swarm”